fredag, november 09, 2012

sticky nut bars

sen en tid tillbaka (sen jag blev singel) har jag återupptagit mitt ibland överdrivet hälsosamma liv. träningen är en stor del men kosten är den andra. jag har alltid varit väldigt noga med vad jag äter, förutom godis som är min stora last i livet. det vet alla som känner mig väl. jag äter nästan inga halvfabrikat alls och så "riktig" mat som möjligt. jag har upptäckt att jag nästan inte äter något kött alls längre. det har bara blivit så men det är inget jag tycker är så hemskt, det är ju bra utifrån alla aspekter. dessutom blir det en spiral av träning och mat, ju mer jag tränar ju bättre äter jag. vilket är bra så klart. men nu till saken, jag följer några matbloggar och på en av dom hittade jag ett superbra recept! dessa bars fungerar som en återhämtning för mig när jag tränat. fulla med nyttigheter och rent ut sagt skitgoda. de fungerar även bra på kvällen mot sötsuget eller som eftermiddagssnacks till kaffet. något litet sött och gott helt enkelt. de har blivit en nödvändighet för mig och de ersätter alla kakor och diverse söta substitut. inget tillsatt socker eller andra onödigheter.


 

Sticky Nut Bars

10 dadlar (mosade)
2 msk vatten
1 1/2 dl jordnötssmör

2 1/2 dl grovhackade blandade nötter (jag tog valnötter, pistage och cashew)
1/2 dl kokosflingor
1/2 dl solrosfrön
1 1/2 dl torkad frukt (jag tog grovhackade aprikoser och två olika sorters russin)
1/2 tsk salt

Täck en form med bakplåtspapper.
Värm jordnötssmör, vatten och dadlar på svag värme.
Blanda i resterande ingredienser, allt ska vara täckt av smeten.
Häll i det i formen och platta till. Sen in i frysen minst en halv timme. Skär sen i rutor. Jag har de i frysen hela tiden, de tinar supersnabbt som det är bara att ta upp vid behov eller sug.

1 kommentar: